Aktualnie trwają nad opracowaniem i przyjęciem planu ogólnego, w którym wyznaczonych zostało kilka stref gospodarczych przy S17 pod działalność produkcyjną i usługową - mówi burmistrz Krasnegostawu w nawiązaniu do planowanej budowy trasy S17 w kierunku granicy w Hrebennem.
Droga ekspresowa S17 prowadzić będzie z centrum Polski do granicy z Ukrainą, pełniąc ważną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Trasa obecnie łączy już Warszawę z Lublinem, a w przyszłości również z Zamościem i przejściem granicznym z Ukrainą w Hrebennem, ułatwiając także dojazd m.in. do Lwowa.
Dziś kierowcy korzystają już z ponad 180 km S17 od węzła Warszawa-Wschód na obwodnicy stolicy, aż do węzła Piaski Wschód oraz niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód S17 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, prowadzącą do przejścia granicznego w Dorohusku. Docelowo S17 będzie miała długość ponad 320 km (wraz z wspólnym przebiegiem S12).
Krasnystaw czeka na S17
Na budowę trasy S17 czekają mieszkańcy i samorządowcy z Krasnegostawu. Daniel Miciuła, burmistrz miasta mówi, że niedawno odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Budimexu (wykonawca), Mostów Gdańsk (projektant), koordynatorów nadzorujących, władz Krasnegostawu oraz mieszkańców. Zostało zorganizowane w związku z licznymi prośbami mieszkańców zainteresowanych postępowaniem w sprawach podziałów nieruchomości oraz ewentualnego wywłaszczania. Wszelkie uwagi, protesty, wnioski mieszkańcy mogą kierować do GDDKiA Oddział w Lublinie.
- Z budową drogi ekspresowej od Piask do granicy państwa w Hrebennem wiążemy olbrzymie nadzieje. Położenie na trasie szybkiego ruchu o znaczeniu krajowym i międzynarodowym będzie jednym z najważniejszych stymulatorów rozwoju naszego miasta pod względem społecznym, gospodarczym i turystycznym. Skrócenie czasu dojazdu z lub do większych ośrodków może sprzyjać osiedlaniu się i inwestycjom w Krasnymstawie oraz zwiedzaniu regionu o unikalnych walorach przyrodniczych i krajobrazowych. Aktualnie trwają prace nad opracowaniem i przyjęciem tzw. planu ogólnego, w którym wyznaczonych zostało kilka stref gospodarczych przy S17 pod działalność produkcyjną i usługową - tłumaczy Micuła.
Wyzwania, jakie stoją przed miastem w związku z budową S17, to przede wszystkim zapewnienie sprawnego ruchu w rejonie planowanego węzła Krasnystaw-Północ. - Między innymi w tym celu powstaje nowa przeprawa przez rzekę Wieprz w rejonie ulic Nieczaja i Gawryłowa wraz z drogami dojazdowymi do istniejącego układu komunikacyjnego. W drugiej połowie 2024 roku podpisaliśmy umowę, a prace związane z budową mostu i ul. Kaczej oraz przebudową ulic Nieczaja i Gawryłowa postępują zgodnie z harmonogramem. Zakończenie inwestycji planowane jest na pierwszy kwartał 2027 roku - mówi burmistrz.
Przeprawa mostowa przez rzekę Wieprz jest kontynuacją prac związanych z realizacją drugiej obwodnicy miasta. Pierwszy jej odcinek (ul. Polewana), który będzie łączył się węzłem Krasnystaw Północ, został przebudowany w latach 2009-2010 w ramach zadania pn. „Dostosowanie układu komunikacyjnego Miasta Krasnystaw do potrzeb ruchu transgranicznego Polska-Ukraina”.
Stan realizacji S17
Budowa S17 między węzłem Piaski Wschód a granicą z Ukrainą w Hrebennem jest podzielona na dziewięć odcinków, o łącznej długości 125 km. Ich szacunkowa wartość to 4,5 mld zł. Zaawansowanie na każdym z nich jest różne i wynika m.in. z terminu uzyskania decyzji środowiskowej, podpisania umowy z wykonawcami czy uzyskania decyzji ZRID.
Ruszyły już pierwsze prace na odcinkach Zamość Wschód-Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe-Hrebenne o łącznej długości prawie 30 km. Jeszcze w tym roku GDDKiA spodziewa się uzyskania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe-Tomaszów Lubelski (18,5 km).
Do końca tego roku urzędnicy planują także złożenie wniosków do wojewody lubelskiego o wydanie tych decyzji dla kolejnych dwóch fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem (w sumie 35 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik-Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec-Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km), które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą.
- Opracowujemy też dokumentację projektową dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego. W przyszłości będzie to dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Terminal ten realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Planujemy także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji ZRID - informuje GDDKiA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.